Wielervoeding

Wielervoeding imageWielervoeding image


Een belangrijk onderdeel binnen het wielrennen is wielervoeding. De laatste jaren wint het belang van goede sportvoeding steeds meer aan populariteit. Wielervoeding kan het verschil maken, zowel positief als negatief. In positieve zin heeft het een goede impact op de sportieve prestatie. Het zorgt er namelijk voor dat je zowel voor, tijdens als na de inspanning de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit draagt bij aan een juiste energiebalans en snel herstel. In negatieve zin zal na inname van verkeerde sportvoeding, in de vorm van koolhydraten, eiwitten, vitamines en mineralen, de prestatie verminderen. Hierbij speelt ook de timing qua inname van wielervoeding een belangrijke rol.

Uiteraard vormt basisvoeding in de aanloop naar jouw wielertocht of wielerwedstrijd een cruciale rol. De basis hiervoor wordt al weken/maanden van tevoren gelegd. Training, rust, basisvoeding en de juiste aanvullende sportvoeding vormen hierbij belangrijke speerpunten. Enkele dagen voor de tocht, training of wedstrijd kan je ervoor zorgen dat je extra energie binnen krijgt.

Door het eten van extra koolhydraten voor de opbouw van reserves bijvoorbeeld. Op de dag van de inspanning verbrand het lichaam deze koolhydraten. Denk daarnaast ook aan het drinken van voldoende vocht en de inname van producten met extra vezels. De juiste basisvoeding en aanvullende wielervoeding met extra vezels erin zorgt er namelijk voor dat vocht beter vastgehouden. Bovendien zorgt het voor een goede vertering van het voedsel in de darmen.

Tijdens de inspanning is het belangrijk dat je op tijd de juiste hoeveelheid energie, die verbruikt wordt, weer aanvult. Hierbij is een leidraad dat je ongeveer het lichaamsgewicht in grammen koolhydraten aanvult. Dit houdt in dat een wielrenner van 60 kilogram ongeveer 60 gram aan koolhydraten aanvult na het 1e uur sporten. Dit is uiteraard afhankelijk van het type inspanning, oftewel de intensiteit van de inspanning.

De juiste wielervoeding is dus niet alleen interessant c.q. geschikt voor sporters die intensief wielrennen. Ook voor sporters, die soms of regelmatig wielrennen, is het belangrijk om goed te zorgen voor het lichaam en de conditie op niveau te houden. Basisvoeding en de aanvullende sportvoeding staan aan de basis van een goede conditie.

Niet alleen voor als tijdens de inspanning is de inname van de juiste wielervoeding belangrijk. Ook na de training of wedstrijd is het belangrijk voor een optimaal herstel van de spieren. Zorg dus direct na de inspanning voor het binnenkrijgen van goede herstelvoeding. Een hersteldrank vult het glycogeen en vocht aan en zorgt ervoor dat de spieren herstellen na de inspanning. Een alternatief voor een hersteldrank is een herstelreep.

Er zijn heel veel verschillende categorieën wielervoeding verkrijgbaar. Bij NutriSense voeren we een breed assortiment sportdranken, energie repen, energie gels en supplementen, zodat jij als ondernemer of (top)sporter altijd een keus hebt.

Wielervoeding: Sportdranken

Vocht, koolhydraten en elektrolyten aanvullen voor of tijdens het sporten? Sportdranken bevatten al deze voedingsstoffen. Naast het feit dat je lichaam isotone sportdranken snel opneemt, leveren deze ook de juiste hoeveelheid koolhydraten. Uit deze koolhydraten haalt je lichaam de energie die het nodig heeft tijdens het sporten. Je lichaam kan per uur ongeveer 60 gram suiker / koolhydraten omzetten in energie. In een liter Isotone sportdrank zit over het algemeen precies deze hoeveelheid koolhydraten.

Voordat je op de fiets stapt is het al van belang om de vochtbalans op het juiste niveau te hebben. Hierbij kan je de dagen voor de inspanning al extra dranken met elektrolyten innemen. Door het gebruik van (isotone) sportdranken kan je de voedingsstoffen aanvullen, die je tijdens de inspanning verliest. Sportdranken dragen bij aan een goede vochtbalans. Hierdoor kan je op het gewenste niveau blijven presteren.

De fysieke en mentale prestaties kunnen tot 70% verminderen wanneer meer dan 2-3% van het lichaamsgewicht aan vocht verloren gaat door transpiratie. Een isotone sportdrank staat gelijk aan de concentratie deeltjes als het vocht in het lichaam en is dus makkelijk opneembaar. Bekijk het complete overzicht van alle sportdranken uit het assortiment van NutriSense.

Wielervoeding: Energie repen

Energie repen bevatten een speciale samenstelling om jou vóór en tijdens de training van energie (koolhydraten) te voorzien. Hierbij is er keus uit verschillende soorten energie repen. De beste energie repen voor het wielrennen verschillen onder andere in smaak, gewicht en samenstelling. Energie repen vormen bij uitstek één van de favoriete producten onder wielrenners. Hierbij heb je repen die koolhydraten langzaam en geleidelijk vrijgeven en repen die koolhydraten zowel direct na inname als gedurende de training vrijgeven.

Op ieder moment van de wielertocht is een reep voor veel wielrenners de ideale manier om de energietank aan te vullen, aangezien de voedingswaarden uit de energiereep aansluiten bij de behoefte vanuit het lichaam. Energie repen bestaan voornamelijk uit koolhydraten en zijn ontwikkeld om sporters snel extra energie te geven. Hierbij is er een grote variatie aan verschillende soorten functionele en smaakvolle energie repen.

De Powerbar Energize Bar is perfect te gebruiken tijdens het sporten en is gezien het relatief hoge aantal gram koolhydraten bij uitstek een reep voor de fanatieke(re) wielrenner. Indien jij tijdens de wielertocht ter afwisseling wil gaan voor een zeer smaakvolle reep, dan is de Powerbar Ride Energy Bar een goede bron van energie. Bekijk het complete overzicht van de beste energie repen voor het wielrennen uit het assortiment van NutriSense.

Wielervoeding: Energie gels

Ook al heeft ieder type sportvoedingsproduct voor- en nadelen, de energie gels zijn en blijven ongekend populair als wielervoeding. Makkelijk mee-en inneembaar. Door het vloeibare karakter van gels wordt de energie al binnen enkele minuten onttrokken uit een gel en eenvoudig opgenomen door het lichaam. Hiermee hebben we dan ook direct het grote voordeel van energie gels ten opzichte van energie repen benoemd; de energie wordt sneller opgenomen door het lichaam. In het wielrennen vormen energie gels vaak een goed alternatief voor een energiereep.

Als basis van het sportvoedingsplan winnen energie repen het vaak van energie gels. Voor of tijdens het wielrennen kiezen wielrenners vaak voor een energiereep, vanwege de smaak en de vaste structuur. Variatie in een goed sportvoedingsplan is echter erg belangrijk. Bekijk het complete overzicht van alle energie gels voor het fietsen uit het assortiment van NutriSense.

Wielervoeding: Supplementen

Supplementen dienen als aanvulling op een gezonde en gevarieerde levensstijl. Supplementen bestaan in verschillende vormen, zoals tabletten, capsules, vloeistoffen of poeders en dienen als toevoeging aan een voedingspatroon. 

Wielervoeding imageWielervoeding image
Copyright © 2022 NutriSense