Zo weet jij wat de juiste sportreep is voor jou

sportreep
Bezig met laden...
Zo weet jij wat de juiste sportreep is voor jou

Ben je op zoek naar de juiste sportreep om je energievoorraad tijdens het sporten aan te vullen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over sportrepen, zodat jij straks de juiste keuze kunt maken.

Waarom heb je een sportreep nodig?

Tijdens het sporten verbruik je veel energie. Vooral als je langere tijd intensief bezig bent. Dit kan leiden tot vermoeidheid en een gebrek aan concentratie. Om die energie weer aan te vullen is het belangrijk om iets te eten dat snel wordt opgenomen door je lichaam.

Een sportreep is hier uitermate geschikt voor. Deze bevat namelijk veel koolhydraten en/of eiwitten. Door het eten van zo’n sportreep krijgt je lichaam direct nieuwe energie. Na de inname van een sportreep herstelt je spierweefsel sneller.

Een sportreep; koolhydraten vs. eiwitten

Er bestaan twee soorten sportrepen. De sportreep die jouw energie aanvult, oftewel de koolhydraten reep. Koolhydraatrijke repen bevatten vaak snelle suiker, die je lichaam snel opneemt. Hier krijg je direct energie van.

Daarnaast bestaat er de sportreep. De sportreep zorgt voor het herstel van de spieren na inspanning. Deze zogenaamde proteïnereep bevat meer eiwitten. Dit zorgt voor een langere afgifte van energie en dus een langere verzadiging.

Over het algemeen geldt dat een koolhydraatrijke reep beter is voor duursporters. Deze sportreep neem je voor of tijdens de inspanning. De sportreep met eiwitten is meer geschikt voor krachtsporters. Deze reep gebruik je na de inspanning voor spierherstel en spieropbouw.

sportreep

Waar let je op bij het kopen van een sportreep?

Bij de aankoop van een sportreep heb je erg veel keus. Kies een reep die past bij de soort sport die je beoefent en de energiebehoefte die daarbij hoort.

  • Let op de smaak van de reep. Als je een reep niet lekker vindt, ga je deze namelijk niet graag eten tijdens of na het sporten.
  • Let op de hoeveelheid koolhydraten en eiwitten in de reep. Een te hoog suikergehalte kan leiden tot een suikerdip. Hierdoor heb je juist minder energie tijdens het sporten.
  • Kijk of er eventueel aanvullende gezonde ingrediënten in de reep zitten.
  • Vergelijk verschillende merken en smaken voor het vinden van de perfecte gezonde sportreep.

De beste sportreep vind je bij NutriSense

Binnen NutriSense start jouw zoektocht naar de beste sportreep. Onder het merk Powerbar tref je een groot aanbod in energie repen aan.

Ben je op zoek naar een sportreep met relatief hoge hoeveelheden koolhydraten? Ga dan voor de Powerbar Energize Bar Original of de Powerbar Energize Advanced. Ga je liever voor een smaakvolle reep voor of tijdens het sporten? Dan is de Powerbar Ride Energy Bar een echte aanrader.

Energierepen met havermout

Daarnaast tref je in het assortiment ook natuurlijke en biologische repen aan. Bijvoorbeeld energierepen op basis van havermout. Deze True Organic Bars zijn vegan en biologisch.

energierepen met havermout

Ben je op zoek naar een eiwitreep voor na het sporten? Dan tref je binnen NutriSense vele smaakvolle en functionele proteïnerepen aan van onder andere de merken Powerbar en Pandy. 

Conclusie

Een sportreep kan een handige manier zijn om snel nieuwe energie op te doen tijdens of na het sporten. Let op de samenstelling en je persoonlijke voorkeuren. Uiteindelijk vind je de juiste sportreep die past bij jouw behoeften. Probeer verschillende soorten uit. Ontdek op die manier welke sportreep voor jou het beste werkt.

Ben jij op zoek naar de beste sportreep? Kijk dan eens naar ons brede assortiment aan soorten en smaken. Meer informatie over de functie en het gebruik van energie repen vind je in de blog over energierepen.

Neem gerust contact op voor meer informatie.

FAQ's over sportrepen

Kan ik ook gewone repen eten tijdens het sporten?
Normale repen leveren ook energie. Deze zijn vaak minder geschikt voor gebruik tijdens het sporten. Ze bevatten vaak veel vet en/of suiker. Dit kan leiden tot een onprettig gevoel in je maag.

Wat is het beste moment voor de inname van een sportreep?
Dit verschilt per persoon en per sport. Over het algemeen geldt dat je een energie reep het beste 30 tot 45 minuten kan eten voor aanvang van je training of wedstrijd. Tijdens het sporten kun je regelmatig kleine stukjes van de reep eten om je energie op peil te houden.

De proteïne reep neem je direct na de inspanning.

Previous article:
Next article:
Related posts
Copyright © 2023 NutriSense